نگارستان

نگارستان

۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

۰۷:۰۴۲۷
اسفند

·         سه عنصر بسیار مهم هر فیلمنامه :

o        تعلیق (suspense)

o        درام (drama)

o        درگیری (conflict)

 

·         تعلیق = نگه داشتن تماشا گر در حالتی که مدام منتظر اتفاقات بعدی داستان باشد. (حالتی در ذهن که از یک طرف نمی دانید که قرار است چه اتفاقی بیفتد؛ و از طرف دیگر برای دانستن آن بی تاب و هیجان زده هستید).

o        ما در روابط میان فردی، وقتی می خواهیم داستان یا خاطره ای را نقل کنیم، معمولا از عنصر تعلیق، زیاد استفاده می کنیم. به این صورت که دائما میان کلام خود از طرف مقابل می پرسیم: «حدس بزن بعدش چی شد؟» در اصل ما این کار را برای تحریک حس کنجکاوی شنونده انجام می دهیم. و به نوعی این کار یک نوع حس ذاتی است.

o        قاعده: هر قصه خوب، یک قصه پر از تعلیق است زیرا مخاطب را برای بیشتر دانستن، مشتاق و مضطرب نگه می دارد.

o        مهم نیست چه نوع فیلمنامه ای می نویسید (پلیسی، کمدی و یا عاشقانه). مهم این است که داستانتان را به گونه ای پیش ببرید که در آن ، تعلیق حرف اول را بزند.

·         درام= درام، ژانر یا گونه ای خاص از فیلم نیست. و حتی می تواند ژانر کمدی را هم در بر بگیرد. درام شکلی از هنر است. هنر در تعلیق نگه داشتن دیگران.  «درام داستانی است درباره کسی که چیزی را می خواهد، اما موانع و مشکلات رسیدن او را به چیزی که می خواهد به تعویق می اندازد»

·         کشمکش (درگیری)= به این معناست که کسی می خواهد کاری را انجام دهد، اما کسی یا چیزی وجود دارد که او را از انجام آن کار باز می دارد.

o        نکته: اگر این تعریف از کشمکش به آنچه درباره درام گفته شد شباهت زیادی دارد به این خاطر است که کشمکش، درونمایه و عنصر اصلی کارهای دراماتیک است. (مانند تخم مرغ که درونمایه اصلی املت است)

o        در هنگام نوشتن فیلمنامه باید این سه عنصر را کاملا در یاد داشت و فراموش نکرد.

 


محمد ساجد هاشمی
۰۰:۲۶۲۷
اسفند


بخش اول : روش اجرا کردن

روش اجرا کردن ، مضمون این گفتار قدیمی است که : " ما با عمل کردن یاد می گیریم که چگونه باید عمل کرد " . و تحقیقا می توان گفت همان شیوه یادگیری به وسیله عمل می باشد و این روش قابل اجرا در بسیاری از موضوعات و قابل استفاده برای آموزش های انفرادی و گروهی افراد می باشد .

روش اجرا کردن دو هدف بنیادین را برطرف می سازد :

1.                   برای دانشجویان یا دانش آموزان تجربیات دست اولی از موضوعات و حقایق فراهم می سازد .

2.                   حل مساله اجرایی را برای آنان ایجاب می نماید .

( قورچیان ، 1385 ، ص141 )

محمد ساجد هاشمی
۱۹:۵۰۲۴
اسفند

 

·         برای اینکه فیلمنامه نویس شوید، ابتدا لازم است مانند یک فیلمنامه نویس فکر کنید.

·         برای اینکه مانند یک فیلمنامه نویس فکر کنید، لازم است ابتدا حداقل سه فیلمنامه داستانی را مطالعه کنید.

·         این فیلمنامه ها را از سه فیلمنامه نویس مختلف که اخیرا تبدیل به فیلم شده است انتخاب کنید.

·         با مطالعه این فیلمنامه ها با ساختار و فرمت استاندارد یک فیلمنامه آشنایی پیدا می کنید.

·         ضمن اینکه می بینید که چگونه سه فیلمنامه نویس مختلف ایده هایشان را به شکل های متفاوت ارائه داده اند. (نه تنها درگفتگوها؛ بلکه حتی در توصیف حوادث و شخصیت ها)

·         از مطالعه فیلمنامه هایی که مخصوص کارگردانی هستند (یعنی فیلمنامه هایی که مخصوص مرحله فیلمبرداری هستند) و در آن نکات فنی مربوط به نمای دوربین، تدوین، و... درج شده است، خودداری کنید. زیرا شما می خواهید روایت کردن داستان را بیاموزید نه نوشتن دستورالعمل فیلمسازی. 

·         بنابراین در مطالعه فیلمنامه ها فقط بر داستان گویی تمرکز کنید.

·         تفاوت «فیلمنامه» با «رمان» و «نمایشنامه»:

o        محوریت، تأکید و تمرکز «نمایشنامه» = دیالوگ

o        محوریت، تأکید و تمرکز «رمان» = توصیف

o        محوریت، تأکید و تمرکز «فیلمنامه» = تصاویر (نوشتن فیلمنامه از این جهت به سرودن شعر شباهت دارد.)

 

·         یک بازیگر خوب می تواند در پنج ثانیه سکوت به اندازه پنج صفحه دیالوگ به شما حس و پیام به بیننده منتقل کند. و این همان زیبایی یک فیلم خوب است.


محمد ساجد هاشمی
۲۰:۳۱۲۲
اسفند

 

از اینکه تهیه کننده این فیلم، منوچهر محمدی است، می شد حدس زد که فیلم استخوان دار و خوبی است. شاکله کلی فیلم، شباهت زیادی به فیلم «طلا و مس» دارد. شاید اینکه نویسنده فیلمنامه هر دو فیلم یکی بوده است، شاهد خوبی بر این مدعا باشد.

محمد ساجد هاشمی
۰۱:۰۹۲۲
اسفند

خلاصه­ای از کتاب «جامعه، احساس و موسیقی» (فرامرز رفیع پور) - 1375

خلاصه از: محمد ساجد هاشمی

1- مقدمه و طرح مسأله

- این کتاب از دیدگاه جامعه­شناسی به موسیقی (به عنوان جزئی از جامعه) نگاه می­کند و به بررسی کارکرد و نقش موسیقی در جامعه می پردازد.

- انسان برای ارضاء نیازهایش به اجتماع گرایش پیدا می­کند > این گرایش عمدتاً در قالب گروه های اجتماعی (مانند اقوام، دوستان و...) اتفاق می­افتد > عوامل مختلفی موجب پیوندهای درون­گروهی میان اعضا می­گردد. مانند عوامل بیولوژیکی (چون نسبت خونی و خانوادگی) و یا عواملی چون فعالیت مشترک مخصوصا در مقابله با یک دشمن مشترک، سرودها و آهنگ­های مشترک، مذهب مشترک و... > هریک از این عوامل تولید احساس شدید تعلق به گروه و جمع می­کنند و موجب همبستگی و وحدت اجتماعی می­شوند.

محمد ساجد هاشمی
۱۸:۰۶۱۷
اسفند

سیری در سیره تبلیغی پیامبر اعظم -صلّی الله علیه و آله-

تحقیقی از «محمدساجد هاشمی»

مقدمه

یکی از جنبه های زنگی پیامبر  که تا کنون توجه شایسته و بایسته ای به آن نشده ، حیات تبلیغی آن حضرت است ؛ یعنی تامل در روش های فرهنگی ارتباطی که به کار بستن آن موجب شد تا ساکنان عرب نواحی مرکزی شبه جزیره عربستان با دست کشیدن از باور های دیرینه و گرویدن به آیینی نو زندگی جدیدی را آغاز کنند .(الویری ، 1387 ، ص21)

صرف نظر از منابع تاریخی دست اول و مصادری که در لابه لای مطالب خود نکاتی را نیز درباره ی فعالیت های تبلیغی پیامبر  در مکه مطرح ساخته اند ، تنها تعدادی اندک از منابع جدید ، تمام یا بخشی از مطالب خود را به بررسی و گزارش فعالیت های تبلیغی پیامبر  در مکه اختصاص داده اند که از آن میان می توان به این منابع اشاره کرد :

1.       منهج الدعوة النبویة فی المرحلة المکیة (علی بن الجابر المکی)

2.       الاعلام فی صدر الاسلام (عبد اللطیف حمزه)

3.       تاریخ الدعوة الاسلامیة فی زمن الرسول صلی الله علیه و آله والخلفاء الراشدین ( جمیل عبدالله المصری )

4.       فصل دوم « تاریخ گسترش اسلام » ( توماس آرنولد )

5.       فصل آخر « خطوات علی طریق الاسلام » ( علامه سید محمد حسین فضل الله ) (الویری ، 1387 ، ص22 )

محمد ساجد هاشمی
۲۱:۱۵۱۵
اسفند

تصویر  دیوار یک مهدکودک در اروپا (یک بیت از شعر حافظ روی آن نگاشته شده است)

 

تصویر دیوار یک مهد کودک در تهران- خیابان ایرانشهر

محمد ساجد هاشمی
۲۱:۰۵۱۵
اسفند

تنزل یافتن متن تا حد موضوعی مطالعاتی در دهه 1980 هم‌زمان شد با اوج بررسی بینامتن. اصطلاح «بینامتنیت» نخستین بار در دهه 1960 در ترجمة کریستوا از «منطق گفتگویی» باختین، به کار رفت. (منطق گفتگویی به این نکته اشاره دارد که هر متنی محل تقاطع سطوح متنی مختلف است و هر پاره‌گفتار ضرورتاً با پاره‌گفتارهای دیگر در ارتباط است). بینامتن یک اثر هنری را می‌توان شامل تمام مجموعه‌هایی دانست که این متن منفرد درون آن‌ها قرار گرفته است. به عبارت دیگر، هر متنی که در کنار متنی دیگر خوابیده است لزوماً در کنار تمام متونی خوابیده، که آن متن در کنارشان خوابیده بود.

محمد ساجد هاشمی
۱۴:۲۵۱۳
اسفند

«چهارشنبه سوری در تاریخ اجتماعی ایرانیان»

(وجه تسمیه، تاریخچه، و آئین­های چهارشنبه سوری)

تحقیقی از «محمّدساجد هاشمی» برای درس تاریخ اجتماعی

 

وجه تسمیه

 

شنبه، واژه­ای سامی است که به فارسی درآمده، و در اصل شَنبَد بوده است. البته برخی نیز، «شنبه» را واژه­ای فارسی برگرفته از «شامپت» به معنای «نیم­شب» دانسته­اند.

«سور»، در زبان و ادبیات فارسی و برخی گویش­های ایرانی به معنای جشن، مهمانی، و سرخ به کار رفته است. این واژه در «ختنه سوران» به معنای جشن و در «سور دادن» به معنای مهمانی دادن و در گویش­هایی مانند کردی به معنی «سرخ» استعمال می­شود.  به این اعتبار که در شب چهارشنبه آخر سال ایرانیان جشن می­گیرند و شادی و سرور می­کنند، و آتش می­افروزند و با شعله­های آتش دل تاریک شب را سرخ و روشن می­کنند، می­توان شب چهارشنبه سوری را جشن شب چهارشنبه یا شب چهارشنبه سرخگون و سرخ­فام دانست. (بلوکباشی،1380­:54)

محمد ساجد هاشمی