نگارستان

نگارستان

ارتباطات سیاسی دولت روحانی و نظریه دریافت

جمعه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۰۶ ب.ظ


یکشنبه این هفته آقای دکتر روحانی گفتند: "تحریم های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک ها احیا شوند"

از آن روز تا همین الآن (در این مدت کم) به شکل کم سابقه ای، انبوهی از پیام ها با برچسب #اگه_تحریم_ها_برداشته_بشه یا #تحریمیم_میفهمی در فضای مجازی در حال رد و بدل شدن است که طیف این پیام ها از لطیفه و جک گرفته تا روضه اباعبدالله (ع) تنوع جالب توجهی دارد.

این پیام ها هرچه که باشند، ترجمان افکار عمومی است از سخن رئیس جمهورشان، که البته از منظر "الگوی جریان دو مرحله ای ارتباطات" نقش رهبران افکار )همچون دکتر سلام و...) در ترجمه بعضا عوامانه این سخنان برای افکار عمومی بسیار قابل ملاحظه است.

در اینجا یک پرسش این است که آیا برداشت مردم از سخنان رئیس جمهور (به مثابه پیام) با نیت ایشان همخوانی دارد یا نه؟ البته این سؤالی است بیهوده و سخیف! چون بالأخره "متن"، مرجع است و نیت مؤلف تنها برای خودش محترم است و بس!!

حال این پرسش را از منظری دیگر مطرح میکنم. نمیدانم آقای رئیس جمهور با "نظریه دریافت" آشنایی دارند یا خیر، اما مطمئنم مشاور فرهنگی ایشان استاد این مباحث اند و مهمتر آنکه ایشان دغدغه ای جدی در حوزه ارتباطات سیاسی داشته و دارند.





به همین خاطر روی سخن خود را متوجه استاد گرانقدر آقای دکتر آشنا کرده و این پرسش ها را از محضر ایشان جویا می شوم:

1. در مواجهه و ادغام افق فهم خواننده (مردم) با افق فهم متن (مثلا سخنان رئیس جمهور) چه معنا یا معانی خاصی تولید میگردد؟ این معانی چه نسبتی با نظام رمزگان دولتی دارد؟

2. رمزگشایی پیام رئیس جمهور و دیگر دولتمردان توسط مردم در کدامین چارچوب گفتمانی صورت می گیرد؟ به همین نسبت رمزگذاری پیام در کدام چارچوب گفتمانی شکل می گیرد؟ نسبت این دو یا چند گفتمان با هم چیست؟ خوانش مرجح در هریک از این گفتمان ها کدام است؟

3. مقاومت در برابر نظام رمزگان دولتی توسط چه کسانی، چرا، و چگونه صورت می گیرد؟

4.  فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چه تأثیری در برساخت معنا توسط مخاطبان داشته است؟

5.  آیا نباید تجدید نظری جدی در پیکره بندی فضای گفتمانی حاکم بر ارتباطات سیاسی موجود صورت گیرد؟

6. و نهایتا اینکه نقش حضرتعالی بعنوان مشاور فرهنگی رئیس جمهور و مسئول مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری در این زمینه چیست؟

نظرات  (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی