نگارستان

نگارستان

زبان از یاد رفته

دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۳۹ ب.ظ

اریش فروم

کتاب «زبان از یاد رفته» اریش فروم را باز کردم. و این اولین جملاتی بود که در ابتدای این کتاب توجه مرا به شدت به خود جلب کرد:

رؤیایی که مفهوم آن درک نشود مانند نامه ­ای است که باز نشده باشد. تلمود

خواب لباس شرایط زندگی را از تن ما به­ در می­کند و ما را با چنان آزادی وحشتناکی مجهز می­ سازد که هر خواستی به سوی عمل پیش می جهد. انسان دانا کسی است که رؤیاهای خویش را به خاطر خودشناسی بخواند، ولی توجه او نباید به جزئیات باشد بلکه باید کیفیت رؤیا را در نظر بگیرد. امرسون

اریش فروم در کتاب زبان از یاد رفته، از زبانی سمبولیک در رؤیا سخن می گوید، که مستقل از زبانی است که هرکس بدان تکلم می کند. و به تعبیر وی، می توان آن را تنها زبان جهانی و همگانی نژاد انسان تلقی کرد. او وظیفه ما را در تعبیر خواب و رؤیا نمی داند، بلکه تأکید وی بر درک و فهم رؤیا، از طریق فراگیری این زبان سمبولیک است. او حتی از لزوم تدریس این زبان، مانند دیگر زبان­های خارجی، در مدارس و دانشگاه­ ها سخن می گوید.

اما  به راستی، زبان سمبولیک چیست؟

برای پاسخ به این سؤال، باید به پرسش دیگری پاسخ داد؛ و آن اینکه آیا تا به حال شده است که درگیر احساسی شده باشید، و نتوانید آن احساس را به زبان آورده، یا برای فرد دیگری توضیح دهید؟ این درحالی است که آن احساس برایتان قابل درک است، اما توصیف کلامی آن بسیار مشکل و یا حتی غیر ممکن می نماید.

شاید برایتان این اتفاق نیز افتاده باشد، که در شبی، وقتی به خواب فرو رفته اید، رؤیایی را مشاهده می ­کنید. و وقتی از خواب بر می خیزید، احساستان این است که آن خواب، بازنمایی همان احساسی بوده است که داشته اید، اما قادر به توصیف آن نبودید. از نظر اریش فروم، و دیگر روانکاوان، تصویر دیده شده در چنین رؤیایی «سمبولی» است از آن احساس.

در نتیجه زبان سمبولیک، زبانی است که تجربیات و احساسات درونی انسان را مانند تجربیات حسی توصیف می کند. درست مثل اینکه انسان به انجام کاری مشغول بوده یا واقعه ای در دنیای مادی اشیاء، برایش اتفاق افتاده باشد. در زبان سمبولیک، دنیای برون مظهری است از دنیای درون، یا روح و ذهن ما.

نکته بسیار مهم آن است که مراد از سمبول، نمادهای متعارفی چون نشانه های زبانی نیست. بلکه فروم، دو نوع دیگر از سمبول را با عنوان سمبول های تصادفی(مانند تداعی عنوان یک شخص با غم و اندوه)  و همگانی (مانند تجربه حسی یک محیط فقیر و غریب و خالی، با احساس اضطراب و گمگشتگی)  معرفی می کند، که تنها آنها دارای عوامل زبان سمبولیک هستند.
محمدساجد هاشمی
۹۳/۰۳/۱۲ موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد ساجد هاشمی

زبان سمبولیک

رؤیا

اریش فروم

نظرات  (۱)

!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی