نگارستان

نگارستان


علاقه من به مشاهده این فیلم، بیشتر از این جهت بود که یکی از دو جایزه اسکار «مارلون براندو» بعنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد، مربوط به این فیلم می شد. از بازی او شروع می کنم، که واقعاً عالی و بی نقص بود. عالی بود چون کاملاً عادی نقش آفرینی می کرد. به قول خودش، حسی را که شخصاً تجربه نکرده بود، به نمایش در نمی آورد. اما جدای از بازی براندو، «در بارانداز» فیلم پر و بال داری نبود. یک داستان معمولی و به شدت کم تعلیق. گره اصلی فیلمنامه این بود که «قاتل جوئی کیست؟» که نه این سؤال پیچیده بود، و نه یافتن پاسخ آن نیازمند فکر زیادی بود.

تنها نکته قابل توجه برای من، نگاه و منظر کمونیستی به این فیلم است. به خصوص آنکه الیا کازان، سابقه گرایش به کمونیسم داشته و چندسال قبل از ساخت این فیلم، اصطلاحاٌ توبه کرده و «در بارانداز» به عقیده بسیاری، یکی از مهمترین آثار وی در نقد کمونیسم است. نکته بسیار قابل توجه در این فیلم آن است که برخلاف اندیشه های مارکسیستی، مبنی بر افیونی بودن «دین» و نهاد کلیسا برای توده ها و به تأخیر افتادن انقلاب کمونیستی علیه سرمایه داری توسط دین، می­بینیم که در این فیلم، کلیسا و پدر روحانی، نقشی کلیدی را در شوراندن کارگران علیه ظلم و استبداد سرمایه داری کارفرمایان اتحادیه کارگری، ایفا می کند. و در این راه از هیچ کوششی مضایقه نمی کند. و البته در عین حال، چنین اقدامی را در چهارچوب عقل و قانون، جایز می داند؛ چه اینکه در صحنه ای، «تری ملوی» (مارلون براندو) را متقاعد می سازد تا اسلحه را رها کرده و با شهادت در دادگاه فدرال، علیه «جانی» (رئیس اتحادیه) اقدام نماید.





۹۳/۰۳/۰۴ موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد ساجد هاشمی

در بارانداز

نقد فیلم

نظرات  (۱)

۰۴ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۵۹ شهید سید ابوالقاسم موسوی دامغانی
سلام
با پوستری به مناسب شهادت جد بزرگوار شهید موسوی دامغانی ، امام موسی بن جعفر الکاظم سلام الله علیه ، به روز هستیم.
http://smd1364.blog.ir
یا حق - یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی