نگارستان

نگارستان

آموزش فیلمنامه نویسی- درس سوم

يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۲۰ ب.ظ


شخصیت پردازی

 

·         یک داستان دراماتیک داستانی است درباره آدم ها؛ درباره کنش ها و واکنش های آنها

·         وقتی در فیلمنامه نوشتن، درباره شخصیت ها فکر می کنید نباید در گذشته آنها غرق شوید. (چراکه این قاتل تعلیق در فیلم است)

·         در توصیف یک شخصیت به جای پرداختن کلیشه ای و خسته کننده به بیوگرافی و گذشته آنها می توانید چیزهایی از شخصیت درونی آنها را با توجه به نیاز قصه به داستان اضافه کنید. (چیزهایی مثل: قدرت یا ضعف؛ ساده لوحی یا هوشمندی؛ و...)

·         وقتی می خواهید شخصیت های داستان خود را خلق کنید، بهتر است ابتدا به این چهار سؤال فکر کنید:

o        آنها چندسال دارند؟

o        برای امرار معاش چه می کنند؟ (شغلشان چیست)

o        روابط احساسی و میان فردی شان چگونه است و چه کیفیتی دارد؟

o        وضعیت مالی و اقتصادی شان چگونه است؟

·         نکته: باید این شخصیت ها به گونه ای خلق شوند که واکنش آنها در مواجهه با موانع و کشمکش ها نشان دهنده و بیانگر شخصیت درونی آنها باشد.

·         نکته: اگر نویسنده فیلمنامه شخصیتی را به گونه ای خلق کرد ولی در مواجهه با موانع و کشمکش ها واکنش او را برخلاف شخصیت از پیش تعریف شده اش در فیلم ترسیم کند، به پیچیدگی شخصیت آن کاراکتر و جذاب شدن فیلم کمک کرده است.

·         نکته: وقت زیادی را صرف توصیف و تشریح شخصیت های داستان خود نکنید. زیرا نود درصد شخصیت درونی کاراکترها در جریان بازی بازیگران شکل می گیرد.

·         نکته: اگر در ذهنتان طرحی برای خلق یک کاراکتر ندارید، می توانید شکل داستانی شخصیت خود را تصویر کنید.

·         نکته: برای اینکه شخصیت های داستان شما در جریان بازی رفتاری باورپذیر داشته باشند، دائما در جریان نوشتن داستان خود را جای آن شخصیت بگذارید و از خود بپرسید که اگر من در آن موقعیت قرار داشتم چه می کردم؟

 

 

 

 

 

۹۳/۰۱/۱۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ساجد هاشمی

فیلمنامه نویسی

آموزشی

نظرات  (۱)

سلام آسید ساجد
ممنون که این دروس رو اینجا به اشتراک میگذاری
ممکنه این قسمت رو توضیح بدی:
نود درصد شخصیت درونی کاراکترها در جریان بازی بازیگران شکل می گیرد.
پاسخ:

سلام علیکم

منظورم این بود که فیلمنامه نویس نباید بیش از اندازه به توصیف شخصیت ها در خلال داستان بپردازد، زیرا بازی بازیگران می تواند به خوبی گویای ویژگی های آن کاراکتر باشد. مثلا من به عنوان یک فیلمنامه نویس می خواهم شخصیتی ترسو و محافظه کار را در داستان خود خلق کنم؛ برای توصیف این شخصیت در داستان نیازی نیست که صحنه ای را به این اختصاص دهم که مثلا دوست این شخصیت  نزد دیگران، از او به عنوان فردی ترسو یاد می کند. زیرا بازی بازیگر آن شخصیت به خوبی می تواند گویای این ویژگی باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی