نگارستان

نگارستان

آموزش فیلمنامه نویسی- درس دوم

سه شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۰۴ ق.ظ

·         سه عنصر بسیار مهم هر فیلمنامه :

o        تعلیق (suspense)

o        درام (drama)

o        درگیری (conflict)

 

·         تعلیق = نگه داشتن تماشا گر در حالتی که مدام منتظر اتفاقات بعدی داستان باشد. (حالتی در ذهن که از یک طرف نمی دانید که قرار است چه اتفاقی بیفتد؛ و از طرف دیگر برای دانستن آن بی تاب و هیجان زده هستید).

o        ما در روابط میان فردی، وقتی می خواهیم داستان یا خاطره ای را نقل کنیم، معمولا از عنصر تعلیق، زیاد استفاده می کنیم. به این صورت که دائما میان کلام خود از طرف مقابل می پرسیم: «حدس بزن بعدش چی شد؟» در اصل ما این کار را برای تحریک حس کنجکاوی شنونده انجام می دهیم. و به نوعی این کار یک نوع حس ذاتی است.

o        قاعده: هر قصه خوب، یک قصه پر از تعلیق است زیرا مخاطب را برای بیشتر دانستن، مشتاق و مضطرب نگه می دارد.

o        مهم نیست چه نوع فیلمنامه ای می نویسید (پلیسی، کمدی و یا عاشقانه). مهم این است که داستانتان را به گونه ای پیش ببرید که در آن ، تعلیق حرف اول را بزند.

·         درام= درام، ژانر یا گونه ای خاص از فیلم نیست. و حتی می تواند ژانر کمدی را هم در بر بگیرد. درام شکلی از هنر است. هنر در تعلیق نگه داشتن دیگران.  «درام داستانی است درباره کسی که چیزی را می خواهد، اما موانع و مشکلات رسیدن او را به چیزی که می خواهد به تعویق می اندازد»

·         کشمکش (درگیری)= به این معناست که کسی می خواهد کاری را انجام دهد، اما کسی یا چیزی وجود دارد که او را از انجام آن کار باز می دارد.

o        نکته: اگر این تعریف از کشمکش به آنچه درباره درام گفته شد شباهت زیادی دارد به این خاطر است که کشمکش، درونمایه و عنصر اصلی کارهای دراماتیک است. (مانند تخم مرغ که درونمایه اصلی املت است)

o        در هنگام نوشتن فیلمنامه باید این سه عنصر را کاملا در یاد داشت و فراموش نکرد.

 


۹۲/۱۲/۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد ساجد هاشمی

فیلمنامه نویسی

آموزشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی