آموزش فیلمنامه نویسی - درس اول
· برای اینکه فیلمنامه نویس شوید، ابتدا لازم است مانند یک فیلمنامه نویس فکر کنید.
· برای اینکه مانند یک فیلمنامه نویس فکر کنید، لازم است ابتدا حداقل سه فیلمنامه داستانی را مطالعه کنید.
· این فیلمنامه ها را از سه فیلمنامه نویس مختلف که اخیرا تبدیل به فیلم شده است انتخاب کنید.
· با مطالعه این فیلمنامه ها با ساختار و فرمت استاندارد یک فیلمنامه آشنایی پیدا می کنید.
· ضمن اینکه می بینید که چگونه سه فیلمنامه نویس مختلف ایده هایشان را به شکل های متفاوت ارائه داده اند. (نه تنها درگفتگوها؛ بلکه حتی در توصیف حوادث و شخصیت ها)
· از مطالعه فیلمنامه هایی که مخصوص کارگردانی هستند (یعنی فیلمنامه هایی که مخصوص مرحله فیلمبرداری هستند) و در آن نکات فنی مربوط به نمای دوربین، تدوین، و... درج شده است، خودداری کنید. زیرا شما می خواهید روایت کردن داستان را بیاموزید نه نوشتن دستورالعمل فیلمسازی.
· بنابراین در مطالعه فیلمنامه ها فقط بر داستان گویی تمرکز کنید.
· تفاوت «فیلمنامه» با «رمان» و «نمایشنامه»:
o محوریت، تأکید و تمرکز «نمایشنامه» = دیالوگ
o محوریت، تأکید و تمرکز «رمان» = توصیف
o محوریت، تأکید و تمرکز «فیلمنامه» = تصاویر (نوشتن فیلمنامه از این جهت به سرودن شعر شباهت دارد.)
· یک بازیگر خوب می تواند در پنج ثانیه سکوت به اندازه پنج صفحه دیالوگ به شما حس و پیام به بیننده منتقل کند. و این همان زیبایی یک فیلم خوب است.